RoomMate Blog - Italia Tendenze

Vado a vivere da solo: elementi del contratto d’affitto (1ª parte)8 min read

4 September 2019 7 min read

author:

Vado a vivere da solo: elementi del contratto d’affitto (1ª parte)8 min read

Reading Time: 7 minutes

Una volta che hai scelto il tipo di contratto di locazione che soddisfa meglio le tue esigenze, e hai fatto la saggia scelta di registrarlo all’Agenzia delle Entrate (che poi in realtà è un obbligo! –> Scopri quali sono le conseguenze negative dell’affitto in nero), sai quali sono gli elementi del contratto d’affitto? Insomma, sai cosa andrai a firmare? Magari questo articolo ti aiuterà ad avere le idee un po’ più chiare sugli elementi del contratto d’affitto che dovresti, potresti o non dovresti ritrovare.

Ogni contratto d’affitto potrà avere le sue particolarità, ma in linea generale possiamo trovare in ogni contratto degli elementi che servono a individuare:

  1. chi sono le persone che si obbligano a rispettare il contratto d’affitto (proprietario e inquilino/i);
  2. l’oggetto del contratto d’affitto (es. un appartamento);
  3. chi deve fare cosa.

Soffermiamoci su quest’ultimo punto…un po’ generico! Eccoti una lista di alcuni elementi del contratto d’affitto che è utile conoscere (1ª parte).

Durata, rinnovo, canone e modalità di pagamento

Della durata e del rinnovo del contratto d’affitto abbiamo già parlato in un altro articolo, e non c’è molto da aggiungere. Sappi che, salvo casi particolari, la durata del contratto è imposta dalla legge, quindi NON può decidere “a caso” il proprietario o l’inquilino.

Per quanto riguarda il canone (l'”affitto da pagare” —> Sapevi che il contratto di locazione a canone concordato permette spesso di avere un canone più basso rispetto al contratto a canone libero?), è solitamente indicato il totale annuo da pagare e il numero di rate (mensili, bimestrali, trimestrali, ecc.). Quanto alle modalità di pagamento, invece, è sufficiente aggiungere che spesso sono indicate nel contratto d’affitto, ma non necessariamente. Infatti, per tornare allo schema del “chi-fa-cosa”, è importante che l’inquilino paghi l’affitto, rispettando così il suo obbligo. Quello che ti consiglio è di pagare l’affitto con un metodo tracciabile: bonifico, tutt’al più assegno, insomma cerca di evitare i contanti.

Le spese condominiali

Un altro degli elementi del contratto d’affitto è l’indicazione delle spese condominiali, che possono essere più o meno elevate a seconda dei costi che coprono (informati prima di firmare!). Ad esempio, se un condominio ha il servizio di portineria e il riscaldamento centralizzato, questi costi rientrano nelle spese condominiali, che saranno sicuramente più alte. Possono rientrare nelle spese condominiali la manutenzione ordinaria dell’ascensore, pulizia scale, costi dell’amministratore di condominio, ecc.

Sapevi che le spese condominiali del Bosco Verticale a Milano si aggirano intorno ai 18.000 euro all’anno?! (Foto di Valentina Ricci)

Nei contratti d’affitto viene scritta una determinata cifra relativa alle spese condominiali, e poi si aggiunge la dicitura “salvo conguaglio” o formule simili.

Cosa significa?

Le spese condominiali possono variare di anno in anno, a seconda dei costi effettivamente sostenuti dal condominio. Di conseguenza, quello che viene scritto nel contratto d’affitto è un importo di massima, che potrebbe subire aggiustamenti una volta che l’amministratore di condominio invia al proprietario il resoconto delle spese effettive. Questi aggiustamenti sono appunto il “conguaglio”.

Facciamo un esempio

In un contratto d’affitto sono previsti 1.000 euro all’anno di spese condominiali. Alla fine dell’anno, l’amministratore di condominio invia al proprietario il resoconto delle spese effettive, che è di 900 euro. Il proprietario deve quindi restituire all’inquilino 100 euro di conguaglio, ossia la differenza fra le spese condominiali indicate nel contratto d’affitto e le spese effettivamente sostenute. Alla fine dell’anno successivo, invece, il resoconto delle spese indica un importo di 1.200 euro. In questo caso è l’inquilino a dover pagare 200 euro di conguaglio al proprietario.

Attenzione! Se ti è capitato di vedere contratti d’affitto che indicano delle spese condominiali molto alte e un canone piuttosto basso, e ti sei chiesto perché, ecco la spiegazione.

Le tasse (cedolare secca, imposta di registro…ne abbiamo parlato qui) si pagano in base al canone (l'”affitto da pagare”) e non in base alle spese. Di per sé, la regola è giusta: perché pagare delle tasse su una cifra che non è un ricavo ma una spesa? Provo a spiegartelo con l’esempio qui sotto.

Due scenari

Io e i miei coinquilini, per l’appartamento dove viviamo, paghiamo in totale 1.000 euro al mese = 12.000 euro all’anno.

Scenario A. Il proprietario dell’appartamento ha indicato nel contratto d’affitto un canone di 7.000 euro + spese condominiali di 5.000 euro (= 12.000 euro all’anno)salvo conguaglio, e ha optato per il regime della cedolare secca. Le tasse che dovrà pagare saranno pari a 1.470 euro (il 21% di 7.000) all’anno.

Scenario B. Il proprietario ha indicato nel contratto d’affitto un canone di 10.000 euro + spese condominiali di 2.000 euro (= 12.000 euro all’anno)salvo conguaglio. Sempre ipotizzando che abbia optato per il regime della cedolare secca, le tasse che dovrà pagare saranno pari a 2.100 euro (il 21% di 10.000), circa 600 euro in più rispetto allo Scenario A.

Lo so, lo so che finiamo sempre per fare calcoli…porta pazienza! (Foto di Chris Liverani su Unsplash)

Alla fine dell’anno, io e i miei coinquilini abbiamo chiesto una copia del resoconto delle spese, come è nostro diritto fare. È venuto fuori che le spese condominiali effettive erano pari a 1.500 euro.

Nello Scenario A, grazie al nostro amico “salvo conguaglio”, il proprietario ci dovrebbe restituire 3.500 euro (5.000-1.500), e così noi, invece di 12.000 euro, di fatto pagheremmo 8.500 euro. Nello Scenario B, invece, il proprietario ci dovrebbe restituire 500 euro (2.000-1.500), e noi andremmo a pagare 11.500 euro invece di 12.000.

Fin qui tutto bene.

Nella pratica, però, cosa succede? Spesso succede che gli inquilini non richiedono il resoconto delle spese effettive e i proprietari non lo inviano spontaneamente. Di conseguenza non ci sono conguagli e può capitare che il proprietario abbia un risparmio fiscale illegittimo. Nel nostro esempio, se io e i miei coinquilini non avessimo richiesto il resoconto delle spese, avremmo pagato 12.000 euro e il proprietario avrebbe ricevuto dei soldi “puliti”, senza pagarci sopra le tasse (nello Scenario A 3.500 euro, nello Scenario B 500 euro).

Naturalmente l’episodio si può ribaltare e può capitare che le spese dichiarate nel contratto d’affitto siano inferiori rispetto a quelle sostenute dal proprietario. In questo caso, se il proprietario non comunica il resoconto agli inquilini, e questi non pagano la differenza di spese, non solo non ha un risparmio fiscale illegittimo, ma dovrà anche pagare più di quanto ricevuto dagli inquilini.

Tutto ciò per dire: c’è un motivo se canone e spese condominiali sono indicati separatamente tra gli elementi del contratto d’affitto, è giusto che siano indicati in maniera quanto più corretta ed è un diritto esigere eventuali conguagli, sia da parte dell’inquilino che del proprietario.

Le altre spese (“oneri accessori”): a chi tocca pagarle?

Quello del “chi-paga-cosa”, per mia esperienza, è un tasto dolente. Diciamocelo: a nessuno fa granché piacere sborsare soldi e, nella pratica, quello degli oneri accessori è uno degli elementi del contratto d’affitto forse più dibattuti, nel corso della sua durata.

money bills
Sborsare soldi non piace a nessuno… (Foto di Artem Beliaikin su Unsplash)

Le utenze: luce, gas, internet, acqua corrente (a volte questa è ricompresa nelle spese condominiali), sono tutte spese che deve pagare l’inquilino. E ci sta. Consumi, paghi quello che consumi. E fin qui non ho mai sentito troppe lamentele (a parte le discussioni fra coinquilini per risparmiare sulle bollette…e allora è caccia a chi fa lavatrici semi-vuote e chi lascia le luci accese in tutta la casa).

Chi paga l’idraulico per il lavandino che perde? E l’operaio che ripara la tapparella? Il tecnico della caldaia? L’installazione dell’aria condizionata? E potrei continuare.

Il criterio generale è questo: le spese di piccola e ordinaria manutenzione e riparazione sono a carico dell’inquilino, tranne quando le riparazioni sono dovute a un caso imprevisto o alla vecchiaia della cosa da riparare. Le spese straordinarie, invece, sono a carico del proprietario. Semplice, no?

Nella pratica, non esattamente.

Non so se è successo anche a te, ma a me è capitato di abitare in appartamenti non proprio nuovissimi. Succede spesso nelle città universitarie: è tipico che gli studenti fuori sede vivano in appartamenti vecchi, al limite del fatiscente. Ecco: in quei casi, come si fa a decidere se la riparazione da fare è dovuta alla vecchiaia della cosa o a un suo normale uso? Per intenderci, la tapparella si è rotta perché non viene cambiata dagli anni ’60 o perché è normale che, usandola, si possa rompere?

Bella domanda.

Diciamo che la regola è lasciata a una più o meno libera interpretazione delle persone coinvolte nel contratto d’affitto, ma la tabella che trovi qui può esserti utile per capire quali spese spettano al proprietario e quali all’inquilino.

assicurati
È possibile assicurare la casa in affitto (Foto di Tumisu su Pixabay)

Attenzione! Le spese per la revisione obbligatoria della caldaia a gas sono a carico dell’inquilino, così come il risarcimento del danno in caso di incendio divampato nell’appartamento. Per coprire questo rischio (oltre a quello di perdite d’acqua, ad esempio) l’inquilino può stipulare una polizza assicurativa (in Francia è addirittura obbligatorio). Puoi informarti presso le compagnie di assicurazione o le banche che offrono prodotti assicurativi.

Ricapitolando…

Questa prima parte dell’articolo dedicato ai vari elementi del contratto d’affitto ha riguardato alcune puntualizzazioni su durata e rinnovo del contratto, modalità di pagamento del canone di locazione e spese. In sostanza, quello che devi tenere a mente è:

  • paga l’affitto (puntualmente e) con un metodo tracciabile, ad esempio bonifico o al massimo assegno
  • controlla quale importo viene indicato nel contratto d’affitto per coprire le spese condominiali, verifica che sia previsto un conguaglio e sappi che puoi esigere una copia del resoconto delle spese effettive
  • le spese a consumo sono a carico dell’inquilino, così come solitamente lo sono le spese di ordinaria e piccola manutenzione e riparazione. Le spese straordinarie sono a carico del proprietario
  • è possibile assicurare l’appartamento in affitto con delle polizze apposite, se ti interessa prova a informarti presso le compagnie di assicurazione o le banche che offrono prodotti assicurativi

Prossimamente parleremo di altri elementi del contratto d’affitto: cauzione, interessi maturati sulla cauzione e significato di “obbligazione solidale”. Ti sembrano concetti alieni? Allora leggi il prossimo articolo!

Dubbi/curiosità?

Scrivici o commenta qui sotto! Cercheremo di venirti incontro e sciogliere i tuoi dubbi.

Al prossimo articolo!

RoomMate si è adoperata per garantire una gestione digitale della locazione con standard professionali introvabili sul mercato. Offrendo un’App gratuita per l’inquilino, attraverso la quale il proprietario/locatore può gestire comunicazioni, documenti e pagamenti, è lo stesso inquilino ad essere attratto dalla professionalità del locatore.

59 Comments
  1. […] l’articolo sugli elementi del contratto d’affitto con questa 2ª parte (qui la 1ª parte), che spero ti possa essere utile a capire cosa aspettarti quando ti ritrovi a […]

  • User Login

    Thank you for your sharing. I am worried that I lack creative ideas. It is your article that makes me full of hope. Thank you. But, I have a question, can you help me?

  • SightCare

    SightCare is a powerful formula that supports healthy eyes the natural way. It is specifically designed for both men and women who are suffering from poor eyesight.

  • GlucoTrust

    GlucoTrust 75% off for sale. GlucoTrust is a dietary supplement that has been designed to support healthy blood sugar levels and promote weight loss in a natural way.

  • EndoPeak

    EndoPeak is a natural energy-boosting formula designed to improve men's stamina, energy levels, and overall health.

  • Sight Care

    SightCare works by targeting the newly discovered root cause of vision impairment. According to research studies carried out by great universities and research centers, this root cause is a decrease in the antioxidant levels in the body.

  • Claritox

    Introducing Claritox Pro, a natural supplement designed to help you maintain your balance and prevent dizziness.

  • Aizen Power

    Aizen Power is a dietary supplement for male enhancement sexual health that is designed to help enhance men's performance and improve overall health.

  • Amiclear

    Amiclear is a blood sugar support formula that’s perfect for men and women in their 30s, 40s, 50s, and even 70s.

  • Erec Prime

    ErecPrime is a natural male dietary supsplement designed to enhance performance and overall vitality.

  • Cortexi

    Cortexi - $49/bottle price official website. Cortexi is a natural formulas to support healthy hearing and mental sharpness well into your golden years.

  • Dentitox

    Dentitox Pro™ Is An All Natural Formula That Consists Unique Combination Of Vitamins And Plant Extracts To Support The Health Of Gums

  • FitSpresso

    FitSpresso is a special supplement that makes it easier for you to lose weight. It has natural ingredients that help your body burn fat better.

  • GlucoTru

    GlucoTru Diabetes Supplement is a natural blend of various natural components.

  • EyeFortin

    Eye Fortin is a strong vision-supporting formula that supports healthy eyes and strong eyesight.

  • Fast Lean

    Fast Lean Pro tricks your brain into imagining that you're fasting and helps you maintain a healthy weight no matter when or what you eat.

  • Nervogen

    Nervogen Pro™ Scientifically Proven Ingredients That Can End Your Nerve Pain in Short Time.

  • Neurodrine

    Buy neurodrine memory supplement (Official). The simplest way to maintain a steel trap memory

  • Neurorise

    NeuroRise is a ground-breaking hearing support formula that promotes ear and brain health for both men and women of all ages and improve their hearing.

  • ProDentim

    ProDentim is an innovative dental health supplement that boasts of a unique blend of 3.5 billion probiotics and essential nutrients

  • TropiSlim

    Tropislim, is an all-natural dietary supplement. It promotes healthy weight loss through a proprietary blend of tropical plants and nutrients.

  • Boostaro

    Boostaro increases blood flow to the reproductive organs, leading to stronger and more vibrant erections. It provides a powerful boost that can make you feel like you've unlocked the secret to firm erections

  • Puravive

    Puravive introduced an innovative approach to weight loss and management that set it apart from other supplements.

  • Prostadine

    Prostadine™ is a revolutionary new prostate support supplement designed to protect, restore, and enhance male prostate health.

  • Aizen Power

    Aizen Power is a dietary supplement for male enhancement

  • Neotonics

    Neotonics is a dietary supplement that offers help in retaining glowing skin and maintaining gut health for its users. It is made of the most natural elements that mother nature can offer and also includes 500 million units of beneficial microbiome.

  • EndoPeak

    EndoPeak is a male health supplement with a wide range of natural ingredients that improve blood circulation and vitality.

  • GlucoTrust

    Glucotrust is one of the best supplements for managing blood sugar levels or managing healthy sugar metabolism.

  • EyeFortin

    EyeFortin is a natural vision support formula crafted with a blend of plant-based compounds and essential minerals. It aims to enhance vision clarity, focus, and moisture balance.

  • Quietum Plus

    Support the health of your ears with 100% natural ingredients, finally being able to enjoy your favorite songs and movies

  • GlucoBerry

    GlucoBerry is a meticulously crafted supplement designed by doctors to support healthy blood sugar levels by harnessing the power of delphinidin—an essential compound.

  • Kerassentials

    Free Shiping If You Purchase Today!

  • ProDentim

    ProDentim is a nutritional dental health supplement that is formulated to reverse serious dental issues and to help maintain good dental health.

  • Sonovive

    SonoVive™ is a completely natural hearing support formula made with powerful ingredients that help heal tinnitus problems and restore your hearing

  • BioFit

    BioFit™ is a Nutritional Supplement That Uses Probiotics To Help You Lose Weight

  • Endopump

    The ingredients of Endo Pump Male Enhancement are all-natural and safe to use.

  • Gorilla Flow

    Gorilla Flow is a non-toxic supplement that was developed by experts to boost prostate health for men.

  • Neurodrine

    Neurodrine is a fantastic dietary supplement that protects your mind and improves memory performance. It can help you improve your focus and concentration.

  • InchaGrow

    InchaGrow is an advanced male enhancement supplement. The Formula is Easy to Take Each Day, and it Only Uses. Natural Ingredients to Get the Desired Effect

  • Honeyburn

    HoneyBurn is a 100% natural honey mixture formula that can support both your digestive health and fat-burning mechanism. Since it is formulated using 11 natural plant ingredients, it is clinically proven to be safe and free of toxins, chemicals, or additives.

  • Amiclear

    Amiclear is a dietary supplement designed to support healthy blood sugar levels and assist with glucose metabolism. It contains eight proprietary blends of ingredients that have been clinically proven to be effective.

  • Claritox Pro

    Claritox Pro™ is a natural dietary supplement that is formulated to support brain health and promote a healthy balance system to prevent dizziness, risk injuries, and disability. This formulation is made using naturally sourced and effective ingredients that are mixed in the right way and in the right amounts to deliver effective results.

  • TropiSlim

    TropiSlim is a unique dietary supplement designed to address specific health concerns, primarily focusing on weight management and related issues in women, particularly those over the age of 40.

  • GlucoFlush

    GlucoFlush Supplement is an all-new blood sugar-lowering formula. It is a dietary supplement based on the Mayan cleansing routine that consists of natural ingredients and nutrients.

  • SynoGut

    SynoGut is an all-natural dietary supplement that is designed to support the health of your digestive system, keeping you energized and active.

  • Metabo Flex

    Metabo Flex is a nutritional formula that enhances metabolic flexibility by awakening the calorie-burning switch in the body. The supplement is designed to target the underlying causes of stubborn weight gain utilizing a special “miracle plant” from Cambodia that can melt fat 24/7.

  • InchaGrow

    While Inchagrow is marketed as a dietary supplement, it is important to note that dietary supplements are regulated by the FDA. This means that their safety and effectiveness, and there is 60 money back guarantee that Inchagrow will work for everyone.

  • GlucoCare

    GlucoCare is a dietary supplement designed to promote healthy blood sugar levels, manage weight, and curb unhealthy sugar absorption. It contains a natural blend of ingredients that target the root cause of unhealthy glucose levels.

  • Gorilla Flow

    Gorilla Flow is a non-toxic supplement that was developed by experts to boost prostate health for men. It's a blend of all-natural nutrients, including Pumpkin Seed Extract Stinging Nettle Extract, Gorilla Cherry and Saw Palmetto, Boron, and Lycopene.

  • Nervogen Pro

    Nervogen Pro is a cutting-edge dietary supplement that takes a holistic approach to nerve health. It is meticulously crafted with a precise selection of natural ingredients known for their beneficial effects on the nervous system. By addressing the root causes of nerve discomfort, Nervogen Pro aims to provide lasting relief and support for overall nerve function.

  • HerpaGreens

    Herpagreens is a dietary supplement formulated to combat symptoms of herpes by providing the body with high levels of super antioxidants, vitamins

  • FlowForce Max

    Introducing FlowForce Max, a solution designed with a single purpose: to provide men with an affordable and safe way to address BPH and other prostate concerns. Unlike many costly supplements or those with risky stimulants, we've crafted FlowForce Max with your well-being in mind. Don't compromise your health or budget – choose FlowForce Max for effective prostate support today!

  • FitSpresso

    FitSpresso stands out as a remarkable dietary supplement designed to facilitate effective weight loss. Its unique blend incorporates a selection of natural elements including green tea extract, milk thistle, and other components with presumed weight loss benefits.

  • Sonovive

    SonoVive is an all-natural supplement made to address the root cause of tinnitus and other inflammatory effects on the brain and promises to reduce tinnitus, improve hearing, and provide peace of mind. SonoVive is is a scientifically verified 10-second hack that allows users to hear crystal-clear at maximum volume. The 100% natural mix recipe improves the ear-brain link with eight natural ingredients. The treatment consists of easy-to-use pills that can be added to one's daily routine to improve hearing health, reduce tinnitus, and maintain a sharp mind and razor-sharp focus.

  • TerraCalm

    TerraCalm is an antifungal mineral clay that may support the health of your toenails. It is for those who struggle with brittle, weak, and discoloured nails. It has a unique blend of natural ingredients that may work to nourish and strengthen your toenails.

  • Best Supplements

    Buy discount supplements, vitamins, health supplements, probiotic supplements. Save on top vitamin and supplement brands.

  • Cortexi

    Cortexi is an effective hearing health support formula that has gained positive user feedback for its ability to improve hearing ability and memory. This supplement contains natural ingredients and has undergone evaluation to ensure its efficacy and safety. Manufactured in an FDA-registered and GMP-certified facility, Cortexi promotes healthy hearing, enhances mental acuity, and sharpens memory.

  • sight care

    While improving eyesight isn’t often the goal of consumers who wear their glasses religiously, it doesn’t mean they’re stuck where they are.

  • sightcare

    Sight Care is a daily supplement proven in clinical trials and conclusive science to improve vision by nourishing the body from within. The Sight Care formula claims to reverse issues in eyesight, and every ingredient is completely natural.

  • Leave a comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *