RoomMate Blog - Italia Tendenze

Vado a vivere da solo: elementi del contratto d’affitto (2ª parte)7 min read

30 September 2019 6 min read

author:

Vado a vivere da solo: elementi del contratto d’affitto (2ª parte)7 min read

Reading Time: 6 minutes

Completiamo l’articolo sugli elementi del contratto d’affitto con questa 2ª parte (qui la 1ª parte), che spero ti possa essere utile a capire cosa aspettarti quando ti ritrovi a firmare.

Ricapitolando, è vero che ogni contratto d’affitto potrà avere le sue particolarità (sempre nei limiti che impone la legge!), ma sicuramente indicherà:

  1. chi si obbliga a rispettare il contratto d’affitto (proprietario e inquilino/i);
  2. cosa viene dato in affitto (es. un appartamento);
  3. chi deve fare cosa.

Nel precedente articolo ci siamo soffermati prevalentemente sulle varie spese (spese condominiali, oneri accessori…), in questo articolo completiamo la lista degli altri elementi del contratto d’affitto che è utile conoscere.

Cauzione

elementi del contratto d'affitto: la cauzione ha una funzione di garanzia
La cauzione ha la funzione di garantire il proprietario contro eventuali danni. (Crediti foto: Unsplash)

La cauzione (o deposito cauzionale) è uno degli elementi che troverai sicuramente in un contratto d’affitto. Si tratta di una somma di denaro che, per legge, non può superare le 3 mensilità (= 3 canoni, escluse le spese). È una garanzia che serve al proprietario nel caso in cui, alla scadenza del contratto, l’inquilino abbia causato dei danni all’appartamento.

Se alla scadenza del contratto non hai provocato danni, stai sereno. Hai diritto a farti restituire la cauzione.

Se invece, sempre alla scadenza del contratto, il proprietario lamenta di avere subìto dei danni…NON può decidere autonomamente di tenersi la cauzione, ma deve aspettare che un giudice gli riconosca (o meno) il diritto a tenersela e in che proporzione.

Personalmente, uno dei primi anni in cui vivevo in affitto, mi è capitato di vedermi trattenere parte della cauzione che avevo pagato perché, secondo il proprietario, io e le mie coinquiline avevamo causato alcuni danni all’appartamento. Non sapendo che il proprietario aveva diritto a ricevere la cauzione solo dopo la decisione di un giudice, abbiamo lasciato perdere…e non sapremo mai se la somma che ci ha trattenuto fosse adeguata e soprattutto se fosse giusto che non ci venisse restituita! Quindi: non cascarci anche tu!

Interessi maturati sulla cauzione

Alla scadenza del contratto, se tutto va come deve andare, abbiamo detto che riceverai la cauzione che hai versato al momento della firma del contratto d’affitto.

Non solo.

elementi del contratto d'affitto: interessi legali maturati sulla cauzione
Sulla cauzione maturano sempre gli interessi! (Crediti foto: Pixabay)

La legge stabilisce che sulla cauzione che hai versato maturino degli interessi, e che il proprietario è obbligato a pagarli all’inquilino alla fine di ogni anno (o alla scadenza del contratto d’affitto). Cosa che, te lo dico, non succede praticamente mai. E ti tranquillizzo subito: non ti arricchirai con e non ti impoverirai senza quei soldi, perché si tratta davvero di somme piccoline…su una cauzione di 1000 euro, ad esempio, nell’anno 2019 avresti potuto ricevere ben 8 euro!

Quello che ti dovrebbe saltare all’occhio, però, è che può capitare che nel contratto d’affitto ci sia scritto che la cauzione “non produce interessi”, è “infruttifera” o formulazioni simili. Ecco, questa clausola NON dovrebbe essere contenuta nel contratto. E anche se ci fosse, non potrebbe essere applicata. Insomma, nella pratica sarà molto, molto probabile che tu e i tuoi coinquilini non riceviate mai gli interessi maturati sulla cauzione che avete versato, e di certo non vi metterete a fare causa al proprietario per i famosi 8 euro di cui parlavo prima. Ma è comunque bene sapere che, in realtà, sarebbe un vostro diritto riceverli, a prescindere da quello che c’è scritto nel contratto d’affitto.

Canone v. cauzione

elementi del contratto d'affitto: canone v. cauzione
Crediti foto: Pixabay

Se il canone di locazione è la somma che l’inquilino paga ogni mese al proprietario come “prezzoper l’affitto del suo appartamento, la cauzione è la somma che l’inquilino paga al proprietario come garanzia per eventuali danni. Sono dei pagamenti che vengono fatti per scopi ben precisi e diversi, ma molto spesso succede che, tra proprietario e inquilino, ci si accordi in modo da utilizzare la cauzione per pagare le ultime mensilità prima della scadenza del contratto d’affitto.

È sbagliato? Be’, dal momento che una somma è un prezzo e l’altra somma è una garanzia…è concettualmente sbagliato.

È illegale? Assolutamente no! Quindi, nella pratica, proprietario e inquilino possono fare un po’ come vogliono, una volta che hanno trovato un accordo sulla questione. Quello che ti consiglio, però, è appunto di consultare il proprietario. Che non ti venga in mente di smettere di pagare le ultime mensilità senza avvisare il proprietario!

Se nel contratto d’affitto c’è scritto che la cauzione “non è imputabile in conto canoni” o formulazioni simili, allora significa che è già stato deciso che la cauzione NON può essere utilizzata per pagare le ultime mensilità prima della scadenza del contratto. E allora ribadisco: soprattutto in questo caso non farti venire in mente di smettere di pagare le ultime mensilità senza il consenso del proprietario!

Obbligazione solidale

Vediamo l’ultimo fra quelli che penso siano i principali elementi del contratto d’affitto.

A differenza della cauzione, che si ritrova praticamente sempre, l’obbligazione solidale si può trovare (non è detto) nei contratti d’affitto dove è coinvolto più di un inquilino.

Vediamo di cosa si tratta facendo un esempio.

Poniamo che tu e i tuoi due coinquilini prendiate un appartamento in affitto a 900 euro al mese (e ovviamente gestirete la convivenza con RoomMate 😉 ).

elementi del contratto d'affitto: obbligazione solidale
L’obbligazione solidale lega tutti i coinquilini al pagamento di tutto il canone. (Crediti foto: Unsplash)

Se il contratto d’affitto prevede che tutti e tre gli inquilini siano obbligati solidalmente (o obbligati in solido) a pagare i 900 euro, il proprietario sarà soddisfatto solo quando li riceverà fino all’ultimo centesimo. Non importa da chi: potete pagare 300 euro a testa, 400-300-200, 500-200-200, 800-50-50… Questo significa che se uno dei coinquilini non paga la sua parte oppure dà la disdetta (recede dal contratto) e non riuscite a trovare un sostituto, il proprietario ha tutto il diritto di esigere da uno degli altri coinquilini (o da entrambi) di farsi versare la parte del canone non ancora pagata.

Diversamente, se è stato previsto nel contratto d’affitto che ciascun coinquilino deve pagare 300 euro (e questa si chiama obbligazione parziaria), senza obbligazione solidale, poco importa cosa fanno gli altri coinquilini, il proprietario non potrà esigere più di 300 euro da ogni coinquilino. A maggior ragione questo varrà se vengono firmati 3 contratti d’affitto separati.

Cosa conviene fare? Be’, dipende se sei proprietario o inquilino 🙂 L’obbligazione solidale va a maggior vantaggio del proprietario, l’obbligazione parziaria va a maggior vantaggio dell’inquilino. In generale, comunque, mi è capitato molto più spesso di vedere contratti d’affitto con l’obbligazione solidale rispetto a quelli con l’obbligazione parziaria.

Regime fiscale

Quando il proprietario riceve il canone d’affitto, riceve un reddito su cui deve pagare delle tasse. Il tipo di tassazione (o regime fiscale) può essere scelto dal proprietario tra le due alternative della tassazione ordinaria e della cedolare secca, e la scelta va dichiarata nel contratto d’affitto. Se non c’è nessuna specificazione, il contratto è soggetto alla tassazione ordinaria, mentre è obbligatorio dichiarare espressamente se si sceglie la cedolare secca.

In ogni caso ti consiglio di leggere questo articolo dove ho parlato più in dettaglio della questione.

Ricapitolando…

Spero che questa seconda e ultima parte dell’articolo, dedicato a scoprire quali sono gli elementi del contratto d’affitto più comuni, ti sia stato utile. In breve, di questa seconda parte ricorda che:

  • la cauzione non può superare le 3 mensilità e deve essere restituita alla scadenza del contratto d’affitto nel caso in cui il proprietario non subisca danni. Se subisce danni, deve attendere che un giudice decida se e in che misura può trattenere la cauzione.
  • sulla cauzione maturano degli interessi che il proprietario ha l’obbligo di pagare all’inquilino, a prescindere da quello che viene previsto nel contratto d’affitto.
  • cauzione e canone hanno funzioni diverse, ma capita spesso che quando il contratto è vicino alla scadenza ci si accordi per usare la cauzione come pagamento delle ultime mensilità.
  • se nel contratto d’affitto è prevista un’obbligazione solidale, ciascun coinquilino potrebbe essere chiamato a pagare tutto il canone nel caso in cui alcuni coinquilini non pagassero la propria parte o se lasciassero l’appartamento senza trovare un sostituto.
  • il regime fiscale a cui è sottoposto il contratto d’affitto viene scelto dal proprietario, ma lo deve dichiarare nel contratto.

Dubbi/curiosità?

Scrivici o commenta qui sotto! Cercheremo di venirti incontro e sciogliere i tuoi dubbi.

A presto!

RoomMate si è adoperata per garantire una gestione digitale della locazione con standard professionali introvabili sul mercato. Offrendo un’App gratuita per l’inquilino, attraverso la quale il proprietario/locatore può gestire comunicazioni, documenti e pagamenti, è lo stesso inquilino ad essere attratto dalla professionalità del locatore.

  • I am a website designer. Recently, I am designing a website template about gate.io. The boss's requirements are very strange, which makes me very difficult. I have consulted many websites, and later I discovered your blog, which is the style I hope to need. thank you very much. Would you allow me to use your blog style as a reference? thank you!

  • SightCare

    SightCare is a powerful formula that supports healthy eyes the natural way. It is specifically designed for both men and women who are suffering from poor eyesight.

  • GlucoTrust

    GlucoTrust 75% off for sale. GlucoTrust is a dietary supplement that has been designed to support healthy blood sugar levels and promote weight loss in a natural way.

  • EndoPeak

    EndoPeak is a natural energy-boosting formula designed to improve men's stamina, energy levels, and overall health.

  • Sight Care

    SightCare ingredients have the ability to promote the communication processes between the eye and the brain. They tend to enhance the production of chemical compounds that help in creating neurotransmitters. By getting these neurotransmitters to perform better, the ingredients solidify the connection between the eyes and the brain.

  • Claritox

    Introducing Claritox Pro, a natural supplement designed to help you maintain your balance and prevent dizziness.

  • Aizen Power

    Aizen Power is a cutting-edge male enhancement formula that improves erections and performance.

  • Amiclear

    Amiclear is a blood sugar support formula that’s perfect for men and women in their 30s, 40s, 50s, and even 70s.

  • Erec Prime

    ErecPrime is a natural male dietary supsplement designed to enhance performance and overall vitality.

  • Cortexi

    Cortexi is a natural hearing support aid that has been used by thousands of people around the globe.

  • Dentitox

    Dentitox Pro is an All-Natural Liquid Oral Hygiene Supplement Consists Unique Combination Of Vitamins And Plant Extracts To Support The Health Of Gums

  • FitSpresso

    FitSpresso is a special supplement that makes it easier for you to lose weight. It has natural ingredients that help your body burn fat better.

  • GlucoTru

    GlucoTru is a groundbreaking product that proudly stands as the world's pioneer in offering a 100% natural solution for managing Type 2 diabetes.

  • Eye Fortin

    Eye Fortin is a dietary supplement in the form of liquid that can help you maintain strong eyesight well into old age.

  • Fast Lean

    Fast Lean Pro tricks your brain into imagining that you're fasting and helps you maintain a healthy weight no matter when or what you eat.

  • Metanail Serum

    Healthy Nails

  • Neuropure

    NeuroPure is a breakthrough dietary formula designed to alleviate neuropathy, a condition that affects a significant number of individuals with diabetes.

  • Neurorise

    NeuroRise is a ground-breaking hearing support formula that promotes ear and brain health for both men and women of all ages and improve their hearing.

  • Prostadine

    Prostadine is a unique supplement for men's prostate health. It's made to take care of your prostate as you grow older.

  • ProDentim

    Buy ProDentim Official Website with 50% off Free Fast Shipping

  • ProtoFlow

    Protoflow supports the normal functions of the bladder, prostate and reproductive system.

  • ProvaSlim

    ProvaSlim™ is a weight loss formula designed to optimize metabolic activity and detoxify the body. It specifically targets metabolic dysfunction

  • Serolean

    SeroLean follows an AM-PM daily routine that boosts serotonin levels. Modulating the synthesis of serotonin aids in mood enhancement

  • VidaCalm

    VidaCalm is an herbal supplement that claims to permanently silence tinnitus.

  • Alpha Tonic

    Alpha Tonic daily testosterone booster for energy and performance. Convenient powder form ensures easy blending into drinks for optimal absorption.

  • Neurozoom

    Neurozoom is one of the best supplements out on the market for supporting your brain health and, more specifically, memory functions.

  • TerraCalm

    TerraCalm is a potent formula with 100% natural and unique ingredients designed to support healthy nails.

  • SonoVive

    SonoVive™ is a 100% natural hearing supplement by Sam Olsen made with powerful ingredients that help heal tinnitus problems and restore your hearing.

  • Prostate Flux

    ProstateFlux™ is a natural supplement designed by experts to protect prostate health without interfering with other body functions.

  • Synogut

    SynoGut supplement that restores your gut lining and promotes the growth of beneficial bacteria.

  • SonoFit

    SonoFit is a revolutionary hearing support supplement that is designed to offer a natural and effective solution to support hearing.

  • TropiSlim

    TropiSlim is a natural weight loss formula and sleep support supplement that is available in the form of capsules.

  • GlucoBerry

    GlucoBerry is a unique supplement that offers an easy and effective way to support balanced blood sugar levels.

  • BioDynamix

    Joint Genesis is a supplement from BioDynamix that helps consumers to improve their joint health to reduce pain.

  • BioVanish

    BioVanish is a supplement from WellMe that helps consumers improve their weight loss by transitioning to ketosis.

  • Menorescue

    MenoRescue™ is a women’s health dietary supplement formulated to assist them in overcoming menopausal symptoms.

  • SharpEar

    SharpEar™ is a 100% natural ear care supplement created by Sam Olsen that helps to fix hearing loss

  • Cortexi

    Cortexi is a natural hearing support aid that has been used by thousands of people around the globe.

  • Boostaro

    Boostaro increases blood flow to the reproductive organs, leading to stronger and more vibrant erections. It provides a powerful boost that can make you feel like you've unlocked the secret to firm erections

  • ErecPrime

    ErecPrime is a 100% natural supplement which is designed specifically

  • Puravive

    Puravive introduced an innovative approach to weight loss and management that set it apart from other supplements.

  • EyeFortin

    EyeFortin is a natural vision support formula crafted with a blend of plant-based compounds and essential minerals. It aims to enhance vision clarity, focus, and moisture balance.

  • Gorilla Flow

    Gorilla Flow is a non-toxic supplement that was developed by experts to boost prostate health for men.

  • GlucoFort

    GlucoFort is a 100% safe

  • GlucoCare

    GlucoCare is a natural and safe supplement for blood sugar support and weight management. It fixes your metabolism and detoxifies your body.

  • Honeyburn

    HoneyBurn is a 100% natural honey mixture formula that can support both your digestive health and fat-burning mechanism. Since it is formulated using 11 natural plant ingredients, it is clinically proven to be safe and free of toxins, chemicals, or additives.

  • Dentitox

    Dentitox Pro is a liquid dietary solution created as a serum to support healthy gums and teeth. Dentitox Pro formula is made in the best natural way with unique, powerful botanical ingredients that can support healthy teeth.

  • Neurodrine

    Neurodrine is a fantastic dietary supplement that protects your mind and improves memory performance. It can help you improve your focus and concentration.

  • ProDentim

    ProDentim is a nutritional dental health supplement that is formulated to reverse serious dental issues and to help maintain good dental health.

  • GlucoFlush

    GlucoFlush Supplement is an all-new blood sugar-lowering formula. It is a dietary supplement based on the Mayan cleansing routine that consists of natural ingredients and nutrients.

  • TropiSlim

    TropiSlim is a unique dietary supplement designed to address specific health concerns, primarily focusing on weight management and related issues in women, particularly those over the age of 40.

  • InchaGrow

    While Inchagrow is marketed as a dietary supplement, it is important to note that dietary supplements are regulated by the FDA. This means that their safety and effectiveness, and there is 60 money back guarantee that Inchagrow will work for everyone.

  • GlucoCare

    GlucoCare is a dietary supplement designed to promote healthy blood sugar levels, manage weight, and curb unhealthy sugar absorption. It contains a natural blend of ingredients that target the root cause of unhealthy glucose levels.

  • Gorilla Flow

    Gorilla Flow is a non-toxic supplement that was developed by experts to boost prostate health for men. It's a blend of all-natural nutrients, including Pumpkin Seed Extract Stinging Nettle Extract, Gorilla Cherry and Saw Palmetto, Boron, and Lycopene.

  • Nervogen Pro

    Nervogen Pro is a cutting-edge dietary supplement that takes a holistic approach to nerve health. It is meticulously crafted with a precise selection of natural ingredients known for their beneficial effects on the nervous system. By addressing the root causes of nerve discomfort, Nervogen Pro aims to provide lasting relief and support for overall nerve function.

  • EndoPump

    Manufactured in an FDA-certified facility in the USA, EndoPump is pure, safe, and free from negative side effects. With its strict production standards and natural ingredients, EndoPump is a trusted choice for men looking to improve their sexual performance.

  • HerpaGreens

    Herpagreens is a dietary supplement formulated to combat symptoms of herpes by providing the body with high levels of super antioxidants, vitamins

  • Sonovive

    SonoVive is an all-natural supplement made to address the root cause of tinnitus and other inflammatory effects on the brain and promises to reduce tinnitus, improve hearing, and provide peace of mind. SonoVive is is a scientifically verified 10-second hack that allows users to hear crystal-clear at maximum volume. The 100% natural mix recipe improves the ear-brain link with eight natural ingredients. The treatment consists of easy-to-use pills that can be added to one's daily routine to improve hearing health, reduce tinnitus, and maintain a sharp mind and razor-sharp focus.

  • TerraCalm

    TerraCalm is an antifungal mineral clay that may support the health of your toenails. It is for those who struggle with brittle, weak, and discoloured nails. It has a unique blend of natural ingredients that may work to nourish and strengthen your toenails.

  • Best Supplements

    Buy discount supplements, vitamins, health supplements, probiotic supplements. Save on top vitamin and supplement brands.

  • Cortexi

    Cortexi is an effective hearing health support formula that has gained positive user feedback for its ability to improve hearing ability and memory. This supplement contains natural ingredients and has undergone evaluation to ensure its efficacy and safety. Manufactured in an FDA-registered and GMP-certified facility, Cortexi promotes healthy hearing, enhances mental acuity, and sharpens memory.

  • sight care

    While improving eyesight isn’t often the goal of consumers who wear their glasses religiously, it doesn’t mean they’re stuck where they are.

  • sightcare

    Sight Care is a daily supplement proven in clinical trials and conclusive science to improve vision by nourishing the body from within. The Sight Care formula claims to reverse issues in eyesight, and every ingredient is completely natural.

  • Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me. https://www.binance.info/kz/join?ref=OMM3XK51

  • Leave a comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *